مقالات مرتبط با شهرسازی نورمگز | معماری نواز
در حدود چند دهه از شروع طراحیپژوهی میگذرد، که در این بین پژوهشهای اولیه، بیشتر درپی ارائه روشهای کاربردی طراحی بودهاند و مطالعات اخیر، بیشتر به پیچیدگیهای کار، توصیف فضای مساله و فرآیند طراحی شرکت معماری بوده است. بنابراین، نیاز به مطالعهی شناخت ماهیت دانشطراحی وساختن دانش در یادگیری سازندهگرا، احساس میشود. در این مقاله سعی شد با رویکردی کیفی و به روش نظریةزمینهای به بررسی ماهیت دانش طراحی از منظر سازندهگرایی پرداخت. این سوال مطرح میشود که، ماهیت دانش طراحی از منظر یادگیری سازندهگرا چگونه است؟ راههای کسب دانش طراحی در یادگیری سازندهگرا چگونه است؟ به نظر میرسد، دانشی که طراحان استفاده میکنند، قابل انطباق به رویکرد تولید دانش از منظر سازندهگرا است، پس سعی میشود، از منظر یادگیری سازندهگرا به بررسی ماهیت دانش طراحی بپردازد. اصلیترین فعالیت درکارگاه طراحی معماری که منجر به رشد توانایی طراحی در دانشجویان مبتدی میشود، تعامل و نقد استاد-دانشجو پیرامون پروژه درحال پیشرفت دانشجو است.
- از آنجایی که این تحقیق از نوع کیفی است، پس از شناسایی مدارس، تعدادی از مدارس هریک از دو حوزهی مذکور بصورت هدفمند انتخاب شدند و در روندی استقرایی و به روش توصیفی- تحلیلی بررسی و تحلیل شدند.
- به حدود ۱۳۰ میلیون نفرو جمعیت شهرنشین باخوشبینانه ترین فرض به ۹۹-۱۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.
- به عنوان نمونه، در حالی که تا چند سال پیش، معدودی از شهرداران در سطح کشور، دارای تحصیلات در زمینه شهرسازی بودند، اما امروزه، این تعداد به شدت افزایش یافته و کم کم سایر مدیران نیز نیاز به کسب این دانش را احساس نموده اند.
- در شماره ی 406 از ماهنامه دانش شهر مقاله ای با عنوان تبیین سهم بهره وران در طرح های توسعه شهری به چاپ رسیده است.
- مورد مطالعاتی پژوهش، مجتمع مسکونی دولت مهر واقع در شهرک دولتآباد شهر کرمانشاه بوده و حجم نمونه مورد بررسی بر اساس فرمول کوکران برآورد شده است.
این جامعهآماری دارای 182 عضو بوده که در این پژوهش با توزیع 132 پرسشنامه و دریافت 126 عدد از آنها روند جمعآوری اطلاعات پایانیافتهاست.بر اساس نتایج پرسشنامهها، شاخصهای امنیت فیزیکی، امنیت روانی، نورگیری، دوام، و آلودگی مهمترین شاخصهای کیفی طراحی نمای یک ساختمان بهشمارمیروند. همچنین نتایج حاکی از آن است که معمارانِ شهر تهران در طراحی نمای یک ساختمان بر حوزههای محیطزیست، سیستمهای مهندسی ساختمان و شخصیت معماری تأکید بیشتری دارند. طرحهای جامع شهری به دلیل مسائلی همچون بلندپروازانه بودن، عدم ملاحظه امکانات واقعی، عادم انعطاف پذیری، عدم مشارکت شهروندی، کمرنگ بودند نقش هدایت کنندگی و نقش بازدارندگی ناکارآمدی خود را در برنامه ریزی و مدیریت شهری نشان دادند.
طرح آمایش سرزمین | مقالات آموزشی شهرسازی
جامعهی آماری 51 مدرس از اعضای هیئتعلمی متخصص رشته معماری در دانشگاههای شهید بهشتی، تهران، علم و صنعت و شهید چمران اهواز میباشند. نمونهگیری بهصورت سامانمند و غیر تصادفی انجام و نظر به اینکه یکی از عوامل مهم در ارزشیابی آموزشی عملاً خود دانشجویان میباشند ترجیح داده شد که نظرات دانشجویان هم درزمینهی ارزشیابی طرحهای معماری گرفته شود. بر این اساس دانشجویان آتلیه طرح معماری ، کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل آماری نتایج با کمک نرمافزار SSPS و بهکارگیری آزمون همبستگی اسپیرمن برای سنجش مدل پژوهش و ارزیابی اعتبار آن و از آزمون فریدمن برای اولویتبندی متغیرها استفاده شد. نتایج حاصل از پرسشنامهها در تهیه راهکارهای پیشنهادی و امتیازدهی معیارها و ضوابط داوری پروژههای طراحی معماری مؤثر هستند.
نوشته های شهرسازی
در سطح مدیران کشور نیز کم کم، نیاز به رشته ای همچون شهرسازی احساس شده است و بسیاری از مدیران شهری سعی در فرا گرفتن این دانش، بصورت دانشگاهی و غیره داشته اند. به عنوان نمونه، در حالی که تا چند سال پیش، معدودی از شهرداران در سطح کشور، دارای تحصیلات در زمینه شهرسازی بودند، اما امروزه، این تعداد به شدت افزایش یافته و کم کم سایر مدیران نیز نیاز به کسب این دانش را احساس نموده اند. در کنکور کارشناسی ارشد 1401 بسیاری از رکوردهای تاریخ کنکور شهرسازی توسط دانشجویان خانه شهرسازان…
اطلاعات وارد نرمافزار SPSS شد و نتایج مورد نیاز با استفاده از آزمونهای ذکر شده استخراج گردید. نتایج بدست آمده نشان میدهد جهتگیری ساختمان تاثیری بر جبهه ورودی به ساختمان ندارد اما با بیشتر شدن مساحت عرصه تعداد ورودیها نیز افزایش مییابد. در این خانهها جبههی شمالی، رو به نور جنوب و یا جبههی قرارگیری تالار، طنبی- پنجرههای ارسی- مهمترین و شاخصترین جبهه خانهها است.